چگونه از یادگیری ریاضی لذت ببریم
چگونه عشق ریاضی را القا کنیم
برنامه درسی استاندارد ریاضی چیزی جز القا کردن است. بر اساس حفظ کردن و تست های زمان بندی شده، باعث دلزدگی و اضطراب می شود. تعداد کمی از دانش آموزان خوش شانس الهام و انگیزه الزم برای لذت بردن و برتری در ریاضی را از والدین یا معلم خود دریافت می کنند. بقیه در هم میروند و اغلب در اولین فرصت کنار می روند. چگونه می توانیم این وضعیت ناامید کننده را مختل کنیم؟
به آموزش ریاضی از دریچه ای متفاوت نگاه کنید .
با کاوش در آموزش ریاضی از دریچه دروس دیگر، میتوانیم متوجه شویم که چرا روشی که معموالً تدریس می شود، اکثر دانشآموزان را هیجان زده نمیکند. اگر ما موسیقی را به روشی که ریاضی آموزش می دهیم، آموزش دهیم چه؟ دانشآموزان خواندن و نوشتن موسیقی را روی برگههای خالی کاغذ کارکنان یاد می گرفتند. آنها همه چیز را در مورد تئوری موسیقی یاد می گیرند، اما هرگز ساز نمی نوازند یا به موسیقی گوش نمی دهند. آنها لذت ساختن صدا یا نگه داشتن ضربان، احساس ابراز وجود یا غرق شدن در یک ملودی را از دست می دهند.
چه می شود اگر ما هنر را به روشی که ریاضی آموزش می دهیم آموزش دهیم؟ به جای اینکه به دانش آموزان اجازه نقاشی بدهند، تئوری رنگ ها، زیر و بم قلم موها و انواع رنگ های مختلف، و نام و دستاوردهای چند هنرمند بزرگ - اما مرده - را یاد می گیرند. آنها در دبیرستان یاد می گرفتند که چگونه با اعداد نقاشی کنند، اما هرگز تشویق نمی شدند تا قبل از تحصیالت تکمیلی، خود را از طریق نقاشی روی بوم خالی – یا حتی نوشتن با مداد رنگی روی کاغذ چاپگر – ابراز کنند. بیشتر دانش آموزان تا این حد نمی رسند
پل الکهارت در مقاله خود "مرثیه یک ریاضیدان" می نویسد: "متأسفانه، سیستم فعلی آموزش ریاضی ما دقیقاً از این نوع کابوس است. " در واقع، اگر من مجبور بودم مکانیزمی را برای هدف صریح از بین بردن حس کنجکاوی طبیعی کودک و عشق به الگوسازی طراحی کنم، احتماالً نمی توانستم کاری را که در حال حاضر انجام میشود انجام دهم. تخیل برای رسیدن به نوع ایده های بی معنی و روح خرد کننده ای که آموزش ریاضیات معاصر را تشکیل می دهد.
ریاضی را به رویدادهای جاری گره بزنید.
از دانش آموزان در مورد موضوعاتی که می خواهند بررسی کنند بپرسید، سپس درس های ریاضی را حول عالیق آنها طراحی کنید. برای مثال، معلمان میتوانند به دانش آموزان نشان دهند که چگونه ریاضی را در مسائل عدالت اجتماعی به کار گیرند. بر حل مسئله بیش از حفظ کردن تأکید کنید
یک برنامه ریاضی
بعد از مدرسه به نام مدرسه ریاضیات به دانشآموزان میآموزد که مسائل ریاضی را با تفکر منطقی حل کنند، نه با حفظ کردن و بازیابی فرمول ها و اثبات ها. با توجه به چند عدد، آنها داستان ها و توضیحات خود را ایجاد می کنند. همانطور که در Atlantic The گزارش شده است، این رویکرد برای القای هیجان در مورد ریاضی طراحی شده است که دانش آموزان را درگیر می کند و به آنها کمک می کند مطالب را یاد بگیرند
الکهارت می نویسد، ریاضی اساساً در مورد تعجب، تخیل و بازی است. این در مورد "پرسیدن سواالت ساده و ظریف در مورد خالقیت های خیالی ما، و ایجاد توضیحات رضایت بخش و زیبا است.
بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، ممکن است در مورد حفظ کردن جداول ضرب نیز باشد، اما آموزش ریاضی نباید به شدت بر روی تکالیف تکیه کند.
در عوض، اجازه دهید ریاضیات در مورد بازی باشد. فرانسیس سو، ریاضیدان، در سخنرانی خداحافظی خود در سال 2017 به عنوان رئیس انجمن ریاضی آمریکا )MAA )گفت: »بازی بخشی از چیزی است که یادگیری مبتنی بر تحقیق و سایر اشکال یادگیری فعال را بسیار مؤثر می سازد«. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد دانش آموزان با یادگیری فعال بهتر یاد می گیرند. سو معتقد است که با اجازه دادن به آموزش ریاضی برای بازیگوشی، می تواند امیدواری، پشتکار، جامعه و تفکر دقیق را ایجاد کند. الکهارت پیشنهاد می کند که پازل انجام دهید و به دانشآموزان آموزش دهید که بازیهایی را انجام دهند که به مهارتهای استدالل قیاسی نیاز دارند، مانند شطرنج.
کلاس های درس فراگیر را تقویت کنید
یک کالس درس ریاضی فراگیر چگونه به نظر می رسد؟ از بسیاری جهات، شبیه به یک کالس درس فراگیر در هر موضوع دیگری است، جایی که مربی مطمئن می شود که از نام ها و ضمایر ترجیحی دانش آموزان صرف نظر از آنچه در فهرست دوره فهرست شده است استفاده می کند. این روشی است که ریزپرخاشگری ها و سوگیری ضمنی را از مربی و دانش آموزان ریشه کن می کند. و این جایی است که دانش آموزان با توانایی های فیزیکی مختلف می توانند به تمام مواد درسی دسترسی داشته باشند.
تهدید کلیشه ای را درک کنید
به نظر می رسد تهدید کلیشه ای - که در آن شهرت به عملکرد ضعیف اعضای یک گروه خاص باعث می شود که آنها عملکرد ضعیفی داشته باشند - به نظر می رسد بر نتایج ریاضیات زنان و اقلیت ها تأثیر می گذارد. گروه های کلیشهای ممکن است پتانسیل استفاده نشده ای داشته باشند که اگر معلمان آنها یاد بگیرند که چگونه با تهدید مقابله کنند، میتوانند از آن استفاده کنند. آموزش دانش آموزان که توانایی ریاضی ذاتی نیست، بلکه از طریق تالش به دست می آید، راه دیگری برای کاهش تهدید است.
همچنین مهم این است که به گروه هایی که محققان آن را ضعیف تشخیص داده اند، آموزش ریاضی پایین تری ارائه نشود. هنگامی که معلمان دائماً می شنوند که دانش آموزان سیاهپوست، التین تکس و بومی در ریاضیات بدتر از دانش آموزان آسیایی و سفیدپوست عمل می کنند، ممکن است انتظارات خود را کاهش دهند و درس های خود را برای آن دانش آموزان ساده کنند، که می تواند مانع از رسیدن این دانش آموزان به پتانسیل خود شود، همانطور که در اقیانوس اطلس گزارش شده است.
اضطراب ریاضی را نادیده نگیرید
دو سوم معلمان ریاضی در یک نظرسنجی نماینده سال 2020 به مرکز تحقیقات هفته آموزش گفتند که دانش آموزان آنها اضطراب ریاضی را تجربه می کنند، چالشی که می تواند باعث شود دانشآموزان از ریاضیات اجتناب کنند و عملکرد ضعیفی نداشته باشند. از اضطراب ریاضی رنج می برند وقتی دانش آموزی می گوید که آدم ریاضی نیستم، عقب نشینی کنید. بگذارید بدانند که حتی اگر با یک جنبه از ریاضیات مشکل داشته باشند، ممکن است از نوع دیگری لذت ببرند. تأکید کنید که همانطور که در باال ذکر شد، توانایی ریاضی ذاتی نیست و باید اکتسابی باشد. دانش آموزانی که به نظر استعداد می رسند ممکن است تحصیالت بهتری داشته باشند. شاید آنها از والدین مسلط به ریاضیات شروع کردند. آنها نباید معیاری باشند که سایر دانش آموزان خود را بر اساس آن قضاوت کنند.
به دانش آموزان کمک کنید تا ریاضیات فوق برنامه را دنبال کنند
دانش آموزان می توانند از کالس ها و برنامه های ریاضی خارج از مدرسه که رویکردی متفاوت از برنامه درسی معمولی دارند، بهره ببرند و دانش آموزان را در فعالیتهایی که ریاضی را سرگرم کننده می کنند، درگیر کنند. اردوهای ریاضی، محافل ریاضی و مسابقات ریاضی می توانند جرقه ای را ایجاد کنند که یک کودک یا نوجوان برای افزایش عزت نفس ریاضی خود و ایجاد عالقه به موضوع به آن نیاز دارد. کمک های مالی ممکن است برای خانواده هایی که توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند در دسترس باشد.